Ny charmoffensiv ska rädda TTIP

TTIP-förhandlingarna fortsätter att stöta på kritik och motstånd runt om i Europa. Nu gör EU-kommissionen och medlemsstaterna en ny charmoffensiv för att få stöd för avtalet. Enligt nättidningen Euractiv är slutsatserna från rådsmötet förra veckan att medlemsstaterna och kommissionen nu måste ”öka ansträngningarna för att kommunicera fördelarna med avtalet”. Ambitionen är att avsluta förhandlingarna om ett ambitiöst och heltäckande avtal innan årets slut.

Det är inte förstå gången EU-kommissionen och medlemsstaterna diskuterar behovet av att kommunicera positivt om TTIP. Redan i november 2013 höll parterna ett möte där en omstridd kommunikationsstrategi antogs, som bl.a. skulle kommunicera positivt om avtalets fördelar och försöka forma mainstreammedias ”berättelse” kring avtalet.

EU:s planer på att nu ytterligare öka kommunikationsarbetet kring TTIPs fördelar har inte mottagits positivt från alla håll.  Vänsterpartiets partiledare Jonas Sjöstedt menade under ett möte i EU-nämnden förra veckan (som hölls inför rådsmötet) att formuleringen är EU-språk för propagandakampanj. ”Vill Statsministern lyfta ut ensidigheten (ur dokumentet) och lyssna på kritiken i stället?”, frågade Sjöstedt. Statsminister Stefan Löfven menade å sin sida att det är rätt att informera om fördelarna. ”Vi har ju gått in i ett avtal och då vore det märkligt om vi inte informerade om fördelarna med detta”. Löfven påpekade även att avtalet inte ska påverka djurskydd eller arbetstagares rättigheter. ”Regeringen vill ha ett avtal, men inte till vilket pris som helst”, sade Löfven.

Bli först med att kommentera

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte att publiceras.


*